[et_pb_section fb_built="1" _builder_version="4.5.1" _module_preset="default" da_disable_devices="off|off|off" da_is_popup="off" da_exit_intent="off" da_has_close="on" da_alt_close="off" da_dark_close="off" da_not_modal="on" da_is_singular="off" da_with_loader="off" da_has_shadow="on"][et_pb_row _builder_version="4.5.1" _module_preset="default"][et_pb_column type="4_4" _builder_version="4.5.1" _module_preset="default"][et_pb_text _builder_version="4.5.1" _module_preset="default"]
Vóór 2030 moet de CO2-uitstoot in Nederland met ongeveer de helft omlaag. Deze doelstelling komt voort uit het Klimaatakkoord en is vervolgens vastgelegd in het regeerakkoord. De hoeveelheid uitstoot van CO2 is een van de belangrijkste oorzaken van de klimaatverandering en het is noodzakelijk dat alle sectoren aan de reductie hiervan een bijdrage leveren.
Als er één sector is die kan bijdragen aan de reductie van de CO2-uitstoot, is het de transportsector. Het gebruik van fossiele brandstoffen in deze sector is nog te hoog. De talloze innovaties die zich concentreren op onderzoek naar – en het gebruik van – andere brandstoffen dan de fossiele brandstoffen stemmen echter positief. [/et_pb_text][et_pb_image src="https://transportmakelaar.nl/wp-content/uploads/2020/07/transportmakelaar-co2-reductie-beeld-1.jpg" alt="CO2 reductie in de transport" title_text="transportmakelaar-co2-reductie-beeld (1)" align="center" align_tablet="" align_phone="" align_last_edited="on|desktop" _builder_version="4.5.1" _module_preset="default" width="50%" width_tablet="100%" width_phone="100%" width_last_edited="on|desktop"][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version="4.5.1" _module_preset="default"]Er wordt volop onderzocht hoe aanpassingen op het gebied van wegtransport, scheep- en luchtvaart kunnen bijdragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot door in het transport bijvoorbeeld meer gebruik te gaan maken van elektriciteit, waterstof en biobrandstoffen zoals transportbrandstoffen op basis van afval of zeewier. Maar ook investeringen in logistieke innovaties zijn nodig om de klimaatdoelstellingen te realiseren.
Voor het lange afstandvervoer blijven fossiele brandstoffen de komende decennia nog wel noodzakelijk. Diesel is naar verwachting nog lang nodig om in de energiebehoefte te voorzien. Dat lijkt dan weer niet heel duurzaam, maar er komen steeds meer dieselbrandstoffen op de markt die het klimaat minder of zelfs helemaal niet belasten, zoals diesel die gemaakt is van afval- en restgrondstoffen.
Nederland heeft de primeur van de eerste fysiek bio-LNG van brandstofleverancier Rolande: een volledig biologische brandstof die gemaakt wordt uit (ISCC-)gecertificeerde afvalstromen, zoals organisch huishoudelijk afval, mest, slib en landbouwafval. Dit resulteert net als bij het gebruik van groene waterstof en elektriciteit in een CO2-reductie van praktisch 100 procent ten opzichte van diesel.
De ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Wij zijn in ieder geval nieuwsgierig naar alle innovaties op dit gebied en wat dit voor uw transport en dan vooral de tarieven gaat betekenen. De Transportmakelaar houdt de ontwikkelingen daarom nauwlettend en met interesse in de gaten.
Bronnen: websites TNO en TLN[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]